فرا آموزش

کافیست تنها یک نسل به عقب برگردیم و از دانش‌آموزان بیست سال پیش بپرسیم «مدارس‌ شما چه چیزی کم داشت؟» احتمالا واژه‌ی امروزی‌اش را ندانند ولی جواب‌شان بدون تردید فراآموزش خواهد بود! شاید کیفیت آموزش دروس پایه در مدارس گوناگون ، تفاوت چشم‌گیری نداشته باشد. ولی متاسفانه هنوز بسیاری، فراآموزش را «فوق برنامه» می‌دانند.

کلاس‌های فراآموزشی در مدارس تمام هوشمند پیشگامان به‌اندازه‌ی آموزش دروس پایه جدی است. 
برخی از کلاس های فراآموزشی در مدارس تمام هوشمند پیشگامان به شرح ذیل می باشد:
آموزش زبان
آموزش کانگورو
آموزش موسیقی
آموزش سواد مالی
آموزش هنر و خلاقیت
آموزش مهارت‌های زندگی

آموزش سواد مالی
سازمان یونسکو در دهه‌ی دوم قرن بیست و یکم، دوازده نوع سواد را به دو تعریف قبلی خود از سواد اضافه کرد. یکی از این موارد دوازده‌گانه، سواد مالی است که بنا به پیشنهاد خود یونسکو این‌طور تعریف می‌شود: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و توازن برقرار کردن بین دخل و خرج. موقعیت‌های شغلی در این قرن به افرادی تعلق می‌گیرد که از مفاهیم سواد مالی در زندگی استفاده می‌کنند. در مدارس پیشگامان به دانش‌پذیران پایه ششم با روش‌های گوناگون سواد مالی، اقتصادی و تجاری آموزش داده می‌شود.

زبان انگلیسی

در مدارس تمام هوشمند پیشگامان آموزش زبان انگلیسی از مقطع پیش‌آمادگی به روش بازی شروع می‌شود. 
می‌دانیم کودکانی که به دو زبان تسلط دارند بهتر می‌توانند مسائل پیچیده را حل کنند، خلاقیت بالایی دارند و در کسب فرصت‌های شغلی موفق‌ترند. مجموعه مدارس تمام هوشمند پیشگامان با همین هدف، آموزش زبان انگلیسی را در برنامه‌های خود گنجانده‌ است. 
دپارتمان تخصصی زبان انگلیسی پیشگامان، با به‌کارگیری مدرسین حرفه‌ای، روزانه یک زنگ را به آموزش زبان انگلیسی عمومی می‌پردازد.


مهارت‌های زندگی


مهارت‌ زندگی توانایی اجتماعی و روحی فرد جهت مواجه بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی می باشد. هر قدر این مهارت‌های فردی بالاتر باشد فرد بهتر می‌تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه‌ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف نماید.
آن‌چه سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهارت‌های ده‌گانه معرفی کرده و در پایه‌های مختلف تحصیلی مدارس تمام هوشمند پیشگامان آموزش داده می‌شوند عبارت‌ است از: خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط موثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق و تفکر نقاد. این مهارت‌ها از طریق شرکت در گروه‌های کلاسی، طوفان فکری، اجرای نمایش، بازی و صحبت آموزش داده می‌شوند.

موسیقی

حکایت معروفی هست که یک مخالف سرسخت موسیقی را در اتاقی پر از ساز تنها رها می‌کنند ، زمانی نمی‌گذرد که شخصیت حکایت ، سازها را با اکراه ولی از روی کنجکاوی نگاه می‌کند. کم‌کم وسوسه جای اکراه را می‌گیرد و شروع به نواختن ساز می کند. آموزش موسیقی در کودکی باعث تقویت مهارت‌های یادگیری، افزایش اعتماد به نفس ‌شده و توانایی‌های کلامی و شنیداری کودک را تقویت می‌کند. 
در مدارس تمام هوشمند پیشگامان به نوآموزان پیش آمادگی طبلک ، آمادگی بلز و دانش‌پذیران پایه اول فلوت آموزش داده می شود.
دانش پذیران در حوزه موسیقی با مفاهیم تئوری، ریتم و... آشنا می‌شوند و پس از اتمام دوره‌ی آموزشی می‌توانند در کنسرت‌های کودکان شرکت کنند.
 

ریاضیات کانگورو

تدریس ریاضیات کانگورو جهت افزایش توانمندی دانش‌پذیران در حل خلاقانه مسئله می باشد.
مسائل چالش بر انگیز کانگورو فقط برای سنجش آموخته‌های ریاضی دانش‌پذیران طراحی نشده‌اند، بلکه هدف اصلی آن‌ها به‌کارگیری توانمندی دانش‌پذیران در حل خلاقانۀ مسئله است. در حقیقت در جشنواره های ریاضیات کانگورو مسائلی حل می شود که جایشان در کلاس‌های ریاضی مدرسه خالی است؛ مسائلی که با حل آن‌ها دانش پذیران به قدرت تفکر و خلاقیت خود پی می‌برند و از به‌کارگیری توانمندی‌های خود شادمان می‌شوند.
در مدارس تمام هوشمند پیشگامان به دانش‌پذیران پایه دوم تا ششم ، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های ترویج ریاضیات دنیا که با هدف ارتقای درک ریاضی دانش‌پذیران و رشد توانمندی آنان جهت لذت بردن از فعالیت‌های هوشمندانۀ ریاضی بوده است آموزش داده می‌شود.


هنر و خلاقیت

برخی تصور می کنند هنر و خلاقیت، یاد دادنی نیستند اما اعتقاد ما در مدارس پیشگامان درست خلاف این تصور است. از دید ما تمامی دانش‌پذیران استعداد بالقوه در زمینه هنر و خلاقیت دارند و تنها کافی است که آن را بالفعل کنیم.