زمانی دانش پذیر در امور تحصیلی و پرورشی می تواند از هم نسلان خود جلوتر باشد که محورهای آموزشی
او مطابق با استانداردهای روز دنیا و جدیدترین متد آموزشی صورت گیرد.این امر با تجدیدنظر در متدهای
آموزشی گذشته که صرفاً دانش پذیر مشغول حفظ و مشق نمودن آموخته های خود بوده و زمانی برای
فراگیری مهارتهای جمعی نداشته است، شکل گرفته است.
لازم به ذکر است دانش پذیر علاوه بر نیاز به جدیدترین روشهای تدریس علمی، جهت رشد خلاقیت، ابتکار،
کاوشگری و بهبود عملکرد فعالیتهای گروهی نیاز به فراگیری مهارتهای غیر درسی و کارگاههای علمی-عملی
دارد که می توان به آموزش مهارتهای (مذهبی، ورزشی، زبان خارجه، ادبیات کهن ایران، زندگی، ارتباطات
اجتماعی،فنی، هنری، سواد رسانه ای، اقتصادی، کاوشگری و حل مسئله اشاره نمود.